A escala global, ha crescut l’interès per comprendre com la recerca, la transferència de coneixement i l’emprenedoria influeixen en la societat i el medi ambient. Aquest fenomen es deu a l’augment de la inversió en aquests àmbits i a la necessitat de maximitzar els seus beneficis socials i econòmics, entre d’altres. L’impacte social, entès com els possibles efectes o beneficis que les activitats de la investigació o d’una empresa tenen a la societat i al medi ambient, amb l’objectiu de generar un canvi positiu i tangible, pot manifestar-se en diverses formes.
Segons l’informe GEM 2022-2023, les dones mostren més sensibilitat i compromís amb l’impacte social i ambiental, però l’impacte social és una responsabilitat compartida per totes les persones i organitzacions. Les empreses, independentment del seu lideratge de gènere, han de generar beneficis positius per a la societat i el medi ambient.
L’avaluació de l’impacte social s’ha convertit en una prioritat per analistes, investigadors i finançadors, tot i la complexitat que comporta. Actualment, hi ha metodologies estandarditzades com les Narratives d’Impacte que CERCA està implementant. Aquestes metodologies permeten adaptar-se a la varietat de dimensions de l’impacte social, però plantegen el repte de consensuar una avaluació homogènia.
Aquest tema serà el tema central de la jornada, on es discutirà com mesurar l’impacte social i la possibilitat de consensuar indicadors. També es presentaran exemples d’empreses universitàries en què l’impacte social és fonamental, per conèixer les seves prioritats, indicadors i reptes.